tisdag 24 november 2009

Vi tolkar alltid...

Fick några kommentarer till inlägget av den 20:e nov - tack! Jag håller verkligen med Jenny B om att en bra bok inbjuder läsaren till många olika tolkningar - och att det är viktigt att "budskapet" inte skrivs läsaren på näsan.

Och självklart ska inte författaren försöka styra RECENSENTENS tolkning. Dock, som författare är man alltid tacksam om recensenten är medveten om att det faktiskt ÄR en tolkning han/hon ger, och inte låter det verka som om författaren menar ett eller annat som faktiskt ÄR recensentens tolkning.

Med presentationer, och baksidestexter, är det en annan sak. Där misstänker jag att läsaren lätt tror, att det huvudbudskap boken påstås ha är formulerat i samråd med författaren (vilket det är i lyckliga fall).
Ibland kan det bli alldeles fel. När min roman "Det hemliga namnet" skulle tryckas lyckades jag i sista minuten hindra förlagets baksidestext på boken, där det stod ungefär att huvudpersonen "har misslyckats med sina relationer och sin konstnärskarriär", vilket sannerligen inte var hur jag såg på min huvudperson; en levande och stark personlighet med svår bakgrund. Tydligen såg textskrivaren henne som "misslyckad", ett begrepp som hörde hemma i HANS människosyn - medan jag, utifrån min, såg helt annorlunda på henne. Det är sådant jag menar med "tolkningar" och sådana gör vi ju, alla, mest hela tiden; men människor verkar vara mer, eller mindre, medvetna om att de gör dem.

Detta om detta. Jag funderar just nu lite på den här bloggens framtida utveckling. Är dator-idiot, därför ser den i nuvarande läge lite trist ut, inga bilder, inga länkar - det kommer när jag fått hjälp från en, eh, yngre person.

En idé jag har är att, förutom de ämnen jag nämnde i förra inlägget, ibland ta in korta intervjuer med folk jag känner som brinner för olika saker och har goda kunskaper i sina ämnen, men inte skriver egna bloggar.

Tillsvidare kan jag, för folk i Stockholm, rekommendera en KONSERT 7 dec med Sofia Berg-Böhm, Mousa Elias mfl på Södra Teatern där (se hemsida).Har sett dem och de är kanon...

Slutligen, jag läste i Dn idag (sid sju, artikel om Mp:s politik) att tre centerpartister, Gustav Andersson, Per Ankersjö och Kerstin Lundgren, har fått intrycket att Capio S:t Görans sjukhus är "mycket välfungerande, med nöjda patienter, nöjd personal och intressant nytänkande". Well, de kan vara hur nöjda de vill men den som vill ha min personliga upplevelse av saken (jag hängde med sjuk och så småningom döende mor genom vårdsvängen) kan läsa: www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/inger-edelfeldt-om-vardvalsen-1.895379. Och jag är inte den enda med sådana erfarenheter....

1 kommentar:

  1. Tycker du din blogg ser trist ut? Då skulle du se min. Men, va fasen, författarbloggar ska väl inte se ut som tonåringsdagböcker heller.

    SvaraRadera