fredag 29 januari 2010

Boktips: Lejonsommar, Hessérus


Och idag är det fredag, inte torsdag (jäkla bloggtid). Jag fortsätter min "lista" över guldkorn från de senaste tio åren med Eva Lejonsommars De afrikanska breven.
2007 förvånade det mig att denna roman, med sin starka berättelse(berättelser), intrikata komposition, tidskänsla (nittonhundratiotal, nittonhundranittiotal) och insiktsfulla psykologi inte blev nominerad till August eller annat stort pris.

Elsa Rehn far 1908 till Kongo för att missionera, driven av stark tro men också med ett frö inombords av sådan kärlek som betraktades som "sjuk" för hundra år sedan. O, språket, bilderna, kavatheten, dåtidens missionsanda som krackelerar och ger plats för något smärtsammare och sannare... (en subtil humor märks även i förhållandet till språket och dåtidens, hur ska vi säga, existentiella käpphästar).

I USA på nittonhundranittiotalet trasslar en afroamerikansk manlig professor alltmera in sig i sin egen image, sin kvinnosyn och sin alkoholism....

Och Lejonsommar lyckas skildra dessa olika personligheter liksom "under huden", med både ömhet och stränghet och ett rikt register av frågor kring identitet (vald, pålagd, påtvingad) förtryck, längtan, nåd och onåd, det vi glömmer och det vi visar fram...

Man sträckläser denna levande berättelse och baxnar över hur hon lyckats fläta ihop de olika planen... mot en intressant och väl skildrad upplösning ... Rekommenderas!


Och lika varmt rekommenderar jag Madeleine Hessérus roman "Till Isola" som jag blev helt tagen av - insugen i en samtidsskildring som liksom omärkligt smyger över till fabel. En berättelse som, utan att en sekund bli programmatisk, ifrågasätter den livsstil och livssyn vi utsätts för/utsätter oss för.... Berättelsen har, mellan de koncist skrivna, ibland liksom etsade raderna, ett tilltal som äter sig in som koltrastsång.

Läkaren Tessa drabbas av en underlig "allergi" som hon först försöker förstå och hantera rent vetenskapligt men som så småningom driver henne från hem och arbete, ja, bort från allt hon trodde var hennes identitet... Lite får denna roman mig att tänka på "Hohaj" av Elisabeth Rynell, en annan favoritbok.....

Finns i månpocket (fortfarande, hoppas jag).

3 kommentarer:

  1. här ska läsas, det ser jag det!

    SvaraRadera
  2. Ja, nu jäklar måste jag läsa Evas bok! Jag ligger tyvärr flera år efter med mitt läsande, av lätt insedda skäl... Men det låter ju alldeles fenomenalt intressant!

    SvaraRadera
  3. ang, till isola..hennes "samtal" med älgen vid tjärnen är underbart.
    elisabeth är också en av mina favoriter..-till mervas- i min topp.
    hoppas du har det gott i vintern..här byts det ateljé strax igen..pust pust i uppförsbacken(o vila i det;-) tack för dina boktips..blir väldigt sugen på dem allihop. varm hälsning - Marie

    SvaraRadera