tisdag 1 juni 2010

Mamsen



I söndags var det Mors Dag. Om inte Bloggers automatiska "spamdetektor" hade raderat min blogg just den dan, hade jag tänkt skriva lite om min mamma. Nu gör jag det idag istället.

Vi hade länge en komplicerad relation; hon hade mycket svårt med sig i bagaget (liksom även min far). Jag är tacksam att hon levde så länge (93 år) att jag fick möjlighet att förstå henne - och mig - lite bättre, så att det snåriga kunde vika undan så pass att jag nu kan fira det positiva.

På Mors Dag vill jag hylla det lustfyllda hon gav mig (det som var laddat med glädje för henne själv och som lever vidare i mig). Förutom intresset för ord och berättelser (med mycket mera!) är det till exempel två andra viktiga glädjeämnen: blommor och handarbete. Vad gäller blommor älskade hon att arrangera dem och gjorde det otroligt väl. Typiskt var att hon fick blomsterarrangemang att leva obegripligt länge genom att ta vara på det vackra som fanns kvar även i de mest tilltufsade buketter och göra nya kombinationer av det.

Den blomförtjusningen lever kvar i mig och även hennes handarbetsfärdighet och den lust som den förknippades med. Jag minns de kläder hon sydde till mina dockor exempelvis; bl a en barbiekofta stickad med ofattbart små maskor, och med små små pärlor som knappar. Mitt minne påstår att hon stickade den med hjälp av tandpetare.

På idolbilden ovan är hon åttiotre år.

Jag gör likadant med blommor. Två nästan vissna nejlikor med ett par blad.


Filt, kudde (applicerad) och väv av mamma.


Filt och kudde (broderad) av mig, och en kista ur min mormors hem som jag lutade av och målade om.

1 kommentar: