söndag 6 juni 2010

Parkutflykt



En trevlig helg... på fredagen avslutningsfest på Visans vänner som är ett övermåttan trivsamt och inspirerande samfund... och på lördagen en picknick i all enkelhet med Taxmannen och Taxmannens telningar, i parken bakom Karlbergs slott. I flera år bodde jag i närheten utan att uppmärksamma parken men den är ju otroligt fin, lite liten men full av grönska och blommor; just nu formligen fradgar marken av hundkex, kanske som en gest till Karl den tolftes hund Pompe, som ligger begravd i parken (han hade fem och ALLA hette Pompe; en diagnos, någon?)


Vadå hedra Pompe??? Pah, orka! Det luktar kanin från snåren!

3 kommentarer:

  1. Nja... Enkelt, man slipper ropa fel namn hela tiden...

    Jag tror det var Pompen nummer två som fick denna epitaf:

    "Pompe, kungens trogne dräng,
    sov var natt i kungens säng.
    Sist, av år och resor trötter,
    led han av vid kungens fötter.
    Mången täck och fager mö
    önskade som Pompe leva;
    månge hjältar eftersträva
    att få såsom Pompe dö."

    SvaraRadera
  2. Sedär! Kul! Ska läsas högt för Taxen. Han är också svår på att sova i sängen, gärna dreglande. Jag ska också påpeka att vi hade honom I BAND i parken vilket är obligatoriskt (man kanske inte vill att nån av pomparna ska bli uppgrävd; och så är det kaninerna då). Jag retuscherade bort kopplet på fotot, liksom kedjan kring Pompes grav. Det är nån tic jag har, att retuschera bort sånt. I photoshop skapar man om verkligheten och får utlopp.

    SvaraRadera
  3. Hm... Förstod nästan det. Vad får annars en TAX att stå så stilla framför ett kaninluktande buskage?

    SvaraRadera