måndag 19 juli 2010

Barnsligt?



Jag fortsätter på temat barndom/ungdom och skapande... För åtskilliga år sedan fick jag och Jonas Gardell en, som vi tyckte, utmärkt idé. Vi ville sammanställa en antologi med kända författares "ungdomssynder"; bevarade texter från barndom och ungdom. Tanken var att roa och inspirera, dels genom att visa att sådant som nu var drivna författarskap också en gång hade legat i sin linda, och dels genom den blandning av starkt pathos, naivitet och (ev) tvärsäkerhet mm som brukar vara unga texters signum, och som skulle kunna få läsaren att återknyta till en ung, sårbar och förhoppningsvis givande aspekt av känslolivet.

(Själv brukade jag i min trettonårsdagbok, så fort det handlade om något känslosamt, infoga en liten märkning: "OBS! PARODI!" så att ingen vuxen tjuvläsare av dagboken skulle kunna misstänka mig för att ha något så pinsamt som ett känsloliv. )

Jonas och jag skred till verket med stor entusiasm och sände ut inbjudan till valda delar av författarkåren: vill ni vara med i en antologi med era ungdoms- och barndomstexter?

Själva ville vi gärna bjussa på diverse högstämda verk från barnaåren. Jonas hade en fin dikt och jag bland annat ett "skillingtryck" om Forskarlen som kallade ur vattendjupet (OBS! PARODI!).

Gensvaret blev tyvärr ganska klent. Vissa skrev t o m tillbaka att de skämdes för att publicera sådant. Och vi som hade trott att det skulle kännas befriande både för författarna och läsarna att få återstifta bekantskapen med en period av livet där vi antingen ännu inte har "vett" att censurera vårt känsloliv, eller också, genom stil eller ämnesval, censurerar det så till den grad att effekten blir den motsatta, och både komisk och rörande...

Det blev alltså ingen antologi. En vän framhöll att det vore lika kul (dock mycket dyrare) att göra en antologi med folks barndoms- och ungdomsbilder . Jag håller förstås med. Ovan kan ni se nåt slags fest, där alla inblandade har med sig små röda handväskor. Ormkungligheters födelsedag? Who knows. Jo, den femåriga Inger...

Ps. Av skalan att döma handlar det kanske om kungliga MASKAR? Vem som sparat bilden? Jo kära mor förstås. Fanns i hennes kvarlåtenskap; också rörande.

2 kommentarer:

  1. Såg en filmsnutt på SVT/Babels hemsida där Bob Hansson läste en högstämt patetisk dikt som ett avskräckande exempel på hur man inte ska skriva. Hans egen tonårsdikt förstås..
    http://svt.se/2.129158/1.1975399/bobs_egen_diktskola?lid=puff_1975406&lpos=extra_0

    Det förvånar mig att inte fler har distans till sig själva. Kan det handla om rädsla?

    SvaraRadera
  2. Jag har precis lagt ut ett exempel på hur man inte bör skriva på min egen blogg.

    SvaraRadera