onsdag 18 augusti 2010

Besök från London



Det är alltid roligt när L kommer på besök, min ryskfödda kompis som länge bodde i Sverige men nu bor i London; en gång om året brukar hon och hennes dotter "göra Stockholm". Med en smittande energi och fascination insuper hon staden, utställningar, museer och miljöer. Den här gången var vi på Dansmuseum och såg deras maskutställning som håller på till 15 september; bilden ovan anger tonen i den utställningen, med masker från östeuropa, Skandinavien, Tyskland etc som är minst lika färgsprakande som afrikanska dito.

Sedan gjorde vi Medeltidsmuseet... och shopen på Medelhavsmuseet hanns med... Efter ett häftigt spöregn slank vi in till L´s likaledes ryska väninna R, som är en skicklig konservator och visade exempel på konstverk hon just restaurerar...

Förutom att det är roligt att träffa dessa vänner så erbjöd dagen en möjlighet att vara "turist i min egen stad", dvs jag ser i sällskap med L saker i Stockholm som jag vanligtvis missar eftersom jag är så van vid miljöerna!!!!



Skor på Medeltidsmuseet.... vackert!



Ett nyrestaurerat konstverk som precis blivit fernissat...



Detta grekiska helgon hittades på en bakgård där det bl a tjänstgjort som piltavla!!!! Vem vet vem det är? En ELD kan vagt skönjas i den upplyftade handen.

1 kommentar: