söndag 26 september 2010

Mässludd



Efter att ha gett fyra intervjuer, två seminarier, två monterframträdanden och diverse signeringar under loppet av fredag eftermiddag och lördag kände jag mig ganska mör... Roligt med bokmässa - men tråkigt att jag som vanligt själv knappt hann gå på något, pga egna åtaganden! Programmet var superspäckat med intressantheter! Hann bara med att höra ett levande samtal mellan Mia Couto och hans översättare, samt gjorde en rusch och hann köpa ett antal böcker: Sara Stridsbergs Darling River, Sofi Oksanens Utrensning, Magnus Utviks Pojke med Cyklop och Caroline av Ugglas/UKONs Hjälp vem är jag?

Och så träffade man allt möjligt kul folk, var på bankett och så vidare. Typiskt för bokmässan är att när jag kommer känner jag mig som Mycket Litet Barn som kommer till Mycket Stor Skola och troligen inte kan läxan (läs: det jag ska säga på seminarier) men efter ett tag sugs man liksom in i denna värld-för-sig och simmar runt som en hypnotiserad fisk, lycklig över alla bekanta man återträffar och samtidigt frustrerad över att man inte hinner prata med dem ordentligt.



Här är Karin, Cissi och Vickan förresten som jag träffade i vimlet. Notera väskor mm! ROLIGT!

Gick till Banketten iförd mina Gotlandsglasögon ( se post 29 juni) som uppskattades av bland andra Burkina Fasos ambassadör och akademiledamot Peter Englund. Överhuvudtaget tycktes de pigga upp stämningen för de flesta. (Nedan provas de av Per Hagman). Seriösa diskussioner om politik och existens ägnade jag mig åt tillsammans med "Lars Kepler", Louise Boije af Gennäs med flera. (jag menar, jag lovar, jag springer inte bara omkring i kuliga utklädningsgrejor - fast jag måste erkänna att jag gillar sånt... också. Och Torgny Lindgren klädde i den gröna kaninörontiaran som han inte ville bli utlagd på Face-book i)

Kan ju vara skönt att glömma Världens Undergång ibland....




Nå. Efter hemkomst sent lör kv ägnades söndagen åt besök på landet tillsammans med Taxman, barn och Hund. Inte så dumt efter mässkaoset. Frisk luft, typ.



Elsa Beskow-skog, först bara med flugsvampar..

Men under en gran det största kantarellbestånd jag sett. Fyllde två påsar.



Troligen verkar det nu som om jag är en kul prick med grått ludd istället för hjärna och jag kan säga att det stämmer ganska bra. Har inte sovit så mycket...

1 kommentar:

  1. Missade mässan denna gång. Var där ett par gånger i mitten av 00-talet.

    Min våta dröm - som blev alltmer torr - från det jag lärt mig läsa och skriva var att "bli författare" och få "något utgivet". Jag föll djupt från denna höga dröm ned i svensklärarens träsk av recensionsrättningar och - idag - elever som är på ständig SMeSter mentalt.

    Nu finns nätet som åter vattnar min dröm så att den kan spira och bära frukt. Lägger ut texter på poeter.se och sockerdricka.nu.

    Jag klarar mig bra på lärarlönen men vill bli läst och få reaktioner. Vilekt händer ibalnd...

    Hoppas du hade glädje av mässan!

    Litteraturen kan ju vara värd en mässa! Minst...

    SvaraRadera