onsdag 10 november 2010

Författarresa i snöslask



Lämnade ett regnsnöslaskigt Stockholm tisdag mitt på dagen för att resa till Borås på författarbesök. Till min stora förvåning gick resan, genom ett allt mer snötäckt Sverige, friktionsfritt & enligt tidtabell hela vägen....



...till Herrljunga där 40 minuters väntan på tåget till Borås erbjöd möjligheter till kontemplation, se bilden ovan.



Fint att sedan tuffa fram sträckan Herrljunga-Borås genom vinterlandskap med mycket skog och en del fina träkåkar...



...även om det såg lite ödsligt ut ibland. Men jag antar att det måste vara den svenska folksjälen i mig som gör att jag njuter av att se kilometer efter kilometer av snötäckta höga granar så nära spåret att de nästan tycks beredda att omfamna tåget....



På Kulturhuset (c/o Borås Väveri) där jag (efter en intervju i lokalradion och en god sallad) skulle sitta i soffa med Lena Kvist och samtala om hur man bär sig åt för att älska sina värsta känslor, njöt jag av en rolig utställning, "Flygande fickor med flippade florkar" där barn gjort florkar och Carola Melo (se fler bilder via länk nedan) hängt sina tavlor på lagom höjd för "lite kortare personer".
http://carolamelo.nu/Bildgalleri_olja.htm

Det blev en avspänd och fin kväll med djup i pratet och god publikkontakt.



På Grand hotell, med utsikt över snöigt Borås, sov jag gott och åt en ovanligt god hotellfrukost.



Och i Stockholm var snön redan på väg att smälta. Hello Goodbye snögubbe, snart är du en real nowhere man....

4 kommentarer:

  1. I Lund är det runt 5 grader och det kan bli snöblandat regn om någon dag. Jag hatar hur vintern och julen börjar tafsa på hösten.

    SvaraRadera
  2. I Sundsvall är det vackert vintrigt och minusgrader. Det känns som om ljuset återvänt, fast bara är i form av snö och då och då lite sol, förstås. Men det är mycket mörker kvar, för det här lär väl tina. Jag har ingenting emot mörkret, jag kanske till och med föredrar det. Det är så lätt att försvinna i det och därmed får man rå om sig själv.

    SvaraRadera
  3. Tåget enligt tidtabell, "plötsligt händer det"... *fniss*

    SvaraRadera