måndag 17 januari 2011

Vilken häftig folkhögskola....



Oj,oj, vilken rolig, stimulerande och berörande helg på LJUNGSKILE FOLKHÖGSKOLA, där jag, Ted Harris och Ann Lagerström var gäster och föredragshållare på Nyttårsforum 2011, med tema "Att vara sig själv".

Det är sällan man är med om att alla inslag känns lika lödiga, men här passade liksom allt ihop och inslagen berikade varann sinsemellan. Musik (av eleverna på musiklinjen och lärare) utställning mm. Skolan bestod av flera hus, nästan en liten by, med en vidunderlig utsikt.

Eftersom jag inte riktigt kan göra vistelsen rättvisa i ett kort blogg-inlägg, gör jag såhär istället:
Här är folkhögskolans hemsida http://www.ljungskile.fhsk.se
Där står även om Nyttårsforum.

Teds och Anns bok "Konsten att leva innerligt" (om Søren Kierkegaard) är en riktig höjdare. ("Innerlighet" i Kierkegaards tappning är inte vad man kan tro, sannerligen inget mesigt!) http://www.innerlighet.se



Ovan: utsikten från skolans matsal vid lördagens frukost...



Snön låg tjock över nejden....



...men förbyttes på söndagen till glashal slask-is.



Konstnären Eva Skogar ställde ut starka och uppfordrande porträtt av papperslösa flyktingar, detta foto (ovan) gör inte hennes bilder rättvisa. Gå gärna istället in på http://www.evaskogar.se och kolla under "porträtt". Man kan även beställa hennes bok där....



Skolan har en kristen ekumenisk profil. Ovan en ovanlig skulptur i skolans kapell....Judas-kyssen som det ser ut...

2 kommentarer:

  1. Hej Ingrid, jag är en 14-årig tjej som gör ett skolarbete om dej och din bok "Juliane och jag". Men jag har brist på information och skulle gärna vilja veta mer om dom här punkterna: -Din barndom, ungdomsår. -Vad som ledde fram till författarskapet. -Dina inspirationskällor. -Andra jobb du haft. -Kuriosa. -Var det nån mening i boken "Juliane och jag" du ville medela till läsaren?

    SvaraRadera
  2. Inger var namnet (många tar fel, så no hard feelings) Jag har tyvärr inte alls tid just nu att svara på frågor men lite info hittar du på förlagets hemsida, Norstedts.se. Säkert kan du hitta intervjuer på nätet också, t ex en ganska nyligen gjord intervju i tidningen Konstvärlden som kanske finns på nätet nånstans. Om "Juliane och jag" kan du hitta intressant info i en bok som heter "De mörka labyrinterna - gotiken i litteratur, film, musik och rollspel" av Mattias Fyhr, som ditt bibliotek säkert kan beställa in. Lycka till!

    SvaraRadera