tisdag 29 mars 2011

Göteborgsoperan (uppdaterad)



Sådärja: The Cat is out of the bag. Jag behöver inte längre tiga om det Hemliga Projekt jag har mumlat om tidigare i bloggen: våren 2012 går en musikalversion av min debutroman från 1977, "Duktig pojke" upp som en del av Göteborgsoperans repertoar (Lilla scenen + turné).

Libretto (klart sen länge): jag. Musik: Ann-Louise Liljedahl som jag tidigare samarbetat med i "Sop-operan" för ett par år sedan. Kul, kul att få samarbeta igen, och hon är i full gång med musiken (ett smakprov gavs vid presslunchen, mycket starkt och vackert sjunget av Anders Wängdahl som dock inte kommer att vara den som blir huvudrollsinnehavare sen; tanken är att medverkande ska vara unga som i boken - tyvärr, för han var helt suverän).

Finns mer att säga om detta och lär väl bli sagt också, längre fram.
Foton: En bit av Operan och därtill det groteskt stora Pariserhjulet (ovan) och utsikt över hamnen, på kajsidan av Operan (nedan).

Intervju med Ann-Louise och en snutt av låten här:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4027

2 kommentarer:

  1. Å, så roligt!
    Jag hade en gång ett ex av Duktig pojke, som jag tyckte väldigt mycket om, men boken har försvunnit på nåt sätt, antagligen utlånad till nån som inte lämnade tillbaka den. Det skulle vara intressant att läsa den igen för att se vad den kan ge mig nu.
    Tyvärr bor jag långt från Göteborg och opera har jag svårt för ...

    SvaraRadera
  2. Det blir alltså inte en opera, utan en musikal. Musiken kommer till största delen att ha sjuttiotals-stuk (bra sådant, jag har hört skisser).
    Troligen kommer R&S att göra boken tillgänglig på print on demand i samband med musikalen...

    SvaraRadera