måndag 11 april 2011

Lite limbo


Nu har jag hållit liv i den här bloggen i snart ett och ett halvt år, och känt efter: vad vill jag skriva om? Vad vill jag inte skriva om? Hur privat kan jag tänka mig att vara (svar: inte särskilt privat alls). Varför vill jag ha en blogg? Svar: från början ville jag ha den för att föra min egen talan, för att ge en bild av mig själv som kom direkt från mig och inte via intervjuer och presentationer som andra gjorde. Och jag ville göra inlägg om diverse saker som engagerade mig. Lägga in fina foton, osv.

Nu märker jag att luften så sakteliga har börjat pysa ut ur bloggen. Kanske har jag en stark längtan efter att vara privat. Mitt litterära projekt ligger på is (har tänkt att ta upp det igen i sommar), jag har inget särskilt att berätta om som s a s faller mig in spontant. Min fantasi har tagit semester (ganska naturligt eftersom jag behöver vila efter en ganska tung vinter med en stundtals full almanacka).

Och jag var redan från början på det klara med att jag inte hade särskilt stor lust att ha en polemiserande, "vässad" blogg (även om jag kan gilla andras bloggar med sting i).

Man kan i o f s fråga mig saker som man undrar här (om författarskapet osv), om de inte kräver alltför långa svar. Komma med förslag på vad man skulle vilja läsa om. Och rätt vad det är kanske blogglusten kommer åter.... bättre att vänta tills den återkommer än krysta ur sig ett par poster per vecka, kanske.

8 kommentarer:

  1. Ja, varför har man en blogg egentligen? Jag gillar när en blogg funkar som en digital anteckningsbok där man får ta del av bloggarens tankar, idéer, inspiration och tips, i stil med "mental note to self".

    Jag hoppas såklart du ids blogga ett tag till (bara det inte stör ditt övriga skrivande) och att det bara är en vårtrötthetssvacka.
    Vårsol, U

    SvaraRadera
  2. Om luften nu skulle ha gått ur bloggen märks det inte. Du kan väl skriva om musik, filmer, konst du tycker om? Eller ge uttryck för åsikter du tycker fattas i den offentliga debatten?

    SvaraRadera
  3. Jag halkade in på ditt författarskap när du fick en fin recension i Sydsvenskan. Har inte hunnit med så många böcker än, men jag läser bloggen. Jag uppskattar boktipsen, och musiktipsen. Än sen länge kan jag säga att vi inte har samma musiksmak. Min största upptäckt på senare år är tidig Metallica. Annat som jag vill rekommendera är Maria Tanase (http://www.youtube.com/watch?v=0W395ryBuqg) Elis Regina (http://www.youtube.com/watch?v=PsqOnf2sFk0&feature=related)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle sakna din blogg, Inger.
    Att sända iväg en plötslig tanke till ett virtuellt "moln" och få en spontan tanke tillbaka från molnet – det är nästan som tankeläsning.
    Internet som ett förstadium till direktkommunikation mellan tankar ... ?
    Ett hjärnfoster som både fascinerar och förskräcker ...
    Harry Martinsson sa´ i en radiointervju för sådär 25 år sedan, angående människans möjligheter till kommunikation: "Vi lever ännu i psykologins första årtusende".
    "Psykologins första årtusende" – tänk om psykologin under sitt första och andra årtusende utvecklas som naturvetenskap och teknik utvecklats sedan Kristi födelse ... ! (jag är själv tekniker). Och vi kunde sända och ta emot tankar alldeles av oss själva ! Det vore spännande!
    Vi ses väl år 4011 ... ?
    /Hälsningar Lars
    PS Jag har märkt att hjärnan fungerar bäst om man inte lägger sig i hur den tänker. Jag vet inte hur du bor, men stilla skogs- och stadspromenader då man inte funderar på något särskilt, brukar ju aktivera hjärnan och få en att upptäcka tankar men inte visste att man hade ... Själv går jag en tidig skogspromenad med matsäck i stort sett varje veckoslut.
    Nu blev det många ord igen, men ofta händer det att mina associationer förökar sig genom delning, liksom ... DS

    SvaraRadera
  5. Uj uj, aktivera hjärnan vill man absolut inte. Det är så skönt att vila den...
    Får se vad som kommer ur den vilan. Men den känns otroligt skön. Ett SKÖNT limbotillstånd. Lite otillåtet kanske; men känns som behövlig läkedom...

    SvaraRadera
  6. Jag gillar din blogg. Den är lite lagom knäpp och spretig.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker din blogg är så inspirerande att läsa. Hoppas du fortsätter dela dina fina musiktips och intressanta funderingar.

    SvaraRadera
  8. Men...! Jag skulle sakna "dig". Men jag vet vad du menar. Allt har sin tid. Låt det vila då då... bra att ha bloggen kvar som "kommunikationslåda" :)

    SvaraRadera